۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۳
کد خبر: ۶۰۵۲۴۷
آیت الله فاضل لنکرانی:

انقلاب اسلامی به "هنر" هویت بخشیده است | لزوم تبیین ارتباط دین و هنر

انقلاب اسلامی به
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هنر به برکت انقلاب اسلامی هویت حقیقی خود را پیدا کرده است، گفت: ارتباط میان هنر و دین برای جامعه تبیین شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت  دوربین» که در سالن تئاتر تالار مرکزی قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت ترویج مبانی دینی گفت: امروز هنرمندان و عکاسان متعهد می توانند فریضه نماز را با دیدگاهی جدید به جامعه معرفی کنند.

وی با بیان اینکه ارتباط هنر و دین باید با مقداری تأمل و دقت مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: اگر مقداری دقت کنیم درمی یابیم که منشأ هنر خداوند است، زیرا خلق کردن و آفریدن نشانه هنر بوده و خداوند این کار را به احسن وجه انجام داده است.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: هنر متقوم به خلق بوده و خداوند خلق را شروع کرده است، پس هنرمند حقیقی آن کسی است که فکر، ذوق و دوربین خود را به سمت تکوین و تشریع خداوند سوق دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هنر به برکت انقلاب اسلامی هویت حقیقی خود را پیدا کرده است، ابراز داشت: پیش از انقلاب از هنر در زمینه های نادرست و نامشروع استفاده می شد، اما پس از انقلاب هنر با پیدا کردن جایگاه حقیقی خود در مسیر حقیقی خود قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اگر هنر در مسیر درست استفاده شود، بدون شک از اثرگذاری بیشتری نسبت به کتاب و سایر شیوه های تبلیغی برخوردار خواهد بود، تأکید کرد: انقلاب به هنرمندانی که هنر خود را در راه اعتلای فرهنگ و مبانی دین به کار گرفته اند، افتخار می کند.

آیت الله فاضل لنکرانی عنوان کرد: خداوند منشأ هنر بوده و ما چیزی را از تکوین و تشریع پیدا نمی کنیم، مگر اینکه هنر در آن جای گرفته است؛ به عنوان مثال در مقدمات، شرایط و تعقیبات نماز هزاران سوژه هنری نهفته است و هنرمندان می توانند با کمی دقت آنها را به تصویر بکشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آثار هنری دینی نسبت به آثار هنری غیر دینی از ماندگاری و اثرگذاری بیشتری برخوردارند، اضافه کرد: هنرمندان با هنر خود می توانند عشق به عبادت و نماز را در دل مردم به ویژه جوانان ایجاد کنند؛ هنرمند آن کسی است که با هنر خود دل های افراد را به منشأ هنر یعنی خداوند گره بزنند.

وی با ابراز تأسف از اینکه اقبال عمومی جامعه نسبت به نماز کم شده است، ابراز داشت: مبلغان و هنرمندان باید اهمیت نماز را همواره برای مردم تبیین کنند تا این فریضه الهی سبک شمرده نشود؛ جامعه ما نسبت به اسرار و حقایق نماز آگاهی ندارد و صدا و سیما و رسانه ها در ترویج فرهنگ نماز مقداری کوتاهی می کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه اگر جوانان نسبت به اسرار نماز آگاه باشند، بدون شک هیچگاه اجازه نخواهند داد نمازشان قضا شود، افزود: امروز هنرمندان با بکارگیری هنر خود می توانند دل های مردم را متوجه نماز و نیایش کنند.

وی با اشاره به اینکه اسلام انسان را به گونه ای تربیت می کند که در برابر گناه مقاومت کند، گفت: ما باید برای مقابله با آسیب های فضای مجازی سعی کنیم افراد را به صورت اسلامی تربیت کنیم، نه اینکه راه هایی را طی کنیم که نتیجه نخواهد داد؛ باید با بکارگیری هنر در زمینه های دینی جوانان را در مواجهه با آثار مخرب فضای مجازی بیمه کنیم./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات